Markt DC laadstations neemt volgende vlucht

De vraag naar DC-laadstations neemt toe en dat is zeer interessant voor e-installateurs. Rexel ondersteunt in deze sterk groeiende markt met kennis, advies, service en het Laadnet-platform. Het speciale e-mobility team van Rexel speelt hierin een sleutelrol. Jeroen Veen is als sales consultant e-mobility onderdeel van dit team. Hij vertelt over de uitgebreide helpende hand die Rexel biedt bij het toenemend aantal DC-projecten.

Jeroen loopt inmiddels al flink wat jaren mee in de ‘e-mobiltymarkt’ en ziet de markt langzaam maar zeker in een stroomversnelling komen. ”Steeds meer mensen rijden volledig elektrisch en laadpalen zijn inmiddels een geaccepteerd onderdeel van het straatbeeld. De verwachting is dat er in 2025 een miljoen laadstations nodig zijn en in 2030 zo’n twee miljoen. Dit kan wellicht iets sneller of langzamer gaan, maar dat het eraan komt is zeker.”

DC laden steeds populairder

De markt is volop in beweging. Het aantal gebruikers neemt toe, vermogens van batterijpakketten worden groter en laadsnelheid is geen drempel meer om een elektrische auto aan te schaffen. Het snellere DCladen stijgt dan ook in populariteit. Jeroen: “Snelladers zag je eerst vooral langs de snelweg, maar kom je ook steeds vaker op andere plekken tegen. Bij bedrijfspanden bijvoorbeeld, waar naast bestemmingsladen behoefte is aan oplossingen om sneller te laden. Daar zie je steeds vaker laadpleinen met een mix voor lang en kort blijvende bezoekers en personeelsleden. Maar ook bij distributiecentra waar een elektrische vrachtwagen in een mum van tijd geladen moet worden zijn DC-laders echt nodig.”

Snelladers vind je ook steeds meer bij supermarkten, restaurants en hotels. “Mensen selecteren er een hotel op, beetje net als vroeger bij wifi. Huur je bijvoorbeeld een vergaderruimte bij een hotel, dan is het fijn als je auto daarna weer goed geladen is. Het is een onderdeel van de service en de concurrentiestrategie. Maar een laadplein wordt voor dat soort partijen natuurlijk ook een steeds interessante investering met een aantrekkelijk verdienmodel. Je verkoopt als het ware KWh en hoe groter de accu’s en hoe sneller die vol zijn, des te meer je kunt verdienen aan een laadplek.”

Echt een project

DC-laadstations leken in eerste instantie vooral een markt te zijn voor grote spelers als Fastned. Niets blijkt minder waar want installateurs krijgen inmiddels ook aanvragen voor het aanleggen van een DC-laadstation. Jeroen merkt dat ze soms wat aanhikken tegen zo’n ‘grote kast’. “Ondanks de dikkere kabels verschilt het technische aansluiten niet met dat van een AC-paal. Het is wel écht een project met hogere vermogens en ook qua infrastructuur moet je meer regelen. Er komt ook een stukje IT bij kijken, bijvoorbeeld bij het in bedrijfstellen. Niets dat een installateur niet kan leren, maar er is wel veel nieuw.”

“We leveren DC-projecten op met een strik eromheen”

Jeroen Veen, Rexel

Begeleiding van A tot Z

Rexel ondersteunt dan ook uitgebreid bij DC-laadpaalprojecten. Technisch advies, commerciële ondersteuning, projectopname, engineering en inbedrijfstelling, het e-mobility team kan klanten van A tot Z begeleiden bij een project. “Van het gesprek met de klant van de installateur, tot het daadwerkelijk activeren van het laadstation. Afhankelijk van waar de behoefte ligt kunnen we helpen. Indien gewenst gaan we mee naar de eindklant om daar te kijken wat er mogelijk is, welk station er moet komen en eventueel ook hoe we voldoende vermogen op locatie krijgen. Maar ook het berekenen van de terugverdientijd voor de eindgebruiker en berekeningen voor het hele laadplein horen tot de mogelijkheden. We leveren DC-projecten op met een strik eromheen.”

Laadnet: online beheerplatform speciaal voor de installateur

Om een laadstation goed te laten functioneren en verrekenen mogelijk te maken, is een doorontwikkeld beheerplatform essentieel. Laadnet is zo’n platform. Uniek in zijn soort omdat het echt ontwikkeld is voor de installateur. Het speciale beheerdersportal biedt installateurs namelijk de mogelijkheid om meer service en sneller onderhoud te leveren. “Met Laadnet kun je als installateur extra service bieden. Klanten kunnen storingen via een app melden. In een dashboard zie je als installateur real-time de status van alle laadstations die je bij klanten hebt geïnstalleerd. Je krijgt ook inzicht in de bezettingsgraad per locatie, waardoor je advies kunt geven over eventuele uitbreiding. Met Laadnet lever je als installateur echt een stuk extra service in de vorm van dienstverlening en onderhoud. Ook zo bieden we ondersteuning. We proberen de installateur echt op alle fronten te helpen bij zijn succes op de e-mobilitymarkt.”

Meer informatie over Laadnet

Meer informatie

Wilt u meer informatie? Neem dan gerust contact op met een vestiging bij u in de buurt of stuur een e-mail naar [email protected]

Neem contact op

Lees meer over duurzaamheid

MENNEKES AMTRON® Compact 2.0 thuislader

Compact. Praktisch. Premium. MENNEKES introduceert een aantal nieuwe modellen van de enorm populaire AMTRON® Compact thuislader: de AMTRON® Compact 2.0 focust zich op het essentiële en de AMTRON® Compact 2.0 S biedt vele extra’s.

Lees verder

Aftermovie eMobility of the Future 2022 NL - Schneider Electric

Tijdens een uniek event op het circuit in Zandvoort, onthulde Schneider Electric onlangs de nieuwe laadpaal EVlink Pro AC. Een laadstation die elektrische voertuigen zorgeloos laadt en slim omgaat met energie. De laadstations zijn circulair ontworpen met een zo klein mogelijke impact tijdens productie.

Lees verder