Het succesrecept van Sunforce

In 2013 interviewden we eigenaar Erik de Jongh over het toen net opgezette bedrijf Sunforce, specialist in zonnestroomsystemen voor de particuliere en zakelijke markt uit Oosthuizen. Hoe gaat het nu met Sunforce en hoe houden ze zich staande in de inmiddels volwassen zonnepanelenmarkt? We spreken Erik over de ontwikkeling die het bedrijf de afgelopen jaren doormaakte.

Erik: “De grootste uitdaging na de oprichting van Sunforce was het veroveren van een plekje in de markt. Aan het begin hebben we dan ook veel geïnvesteerd in advertenties. Inmiddels zijn die niet meer nodig en hebben we een netwerk door heel Nederland opgebouwd. We hebben sinds de start continu onze kennis doorontwikkeld en in een vroeg stadium diverse keurmerken behaald, zoals Zonnekeur. Alles bij elkaar heeft ervoor gezorgd dat we nu gemiddeld 100 zonnepanelen per dag plaatsen. We hebben de afgelopen jaren Purmerend een flink stuk duurzamer gemaakt en zijn gegroeid naar 9 man op kantoor.”

Succes door langdurige relaties

“Onze kracht is dat we zowel met onze klanten als onze externe montageteams langdurige relaties hebben opgebouwd. Ook werk ik samen met elektrotechnische installatiebedrijven zoals Knook Totaaltechniek, zij helpen ons met complexe installaties waarbij bijvoorbeeld krachtstroom om de hoek komt kijken. Ons eigen personeel is eveneens erg loyaal. Ik ben er echt trots op dat we vaste ketenpartners hebben. We delen niet alleen de goede dingen, maar ook de minder goede dingen met elkaar. Bijvoorbeeld als er iets in een installatie tegenzit. We zijn partners en ondersteunen elkaar altijd. Ook hebben we al sinds het begin vaste leveranciers, zo ook Rexel. Zij hebben in ons geloofd en geholpen bij de opstart van het bedrijf. Ik heb nog altijd korte lijnen met Raymond Scherpenzeel van Rexel. We bellen elkaar een paar keer per maand en delen kennis met elkaar. Rexel heeft veel kennis in huis en dat werkt heel fijn.”

Persoonlijk contact is key

“Concurrentie is er altijd, maar ik ben nog nooit klanten kwijtgeraakt. We zijn op kantoor goed ingericht en buiten komen we onze afspraken altijd na. We hebben een klant nog nooit laten zitten met een probleem. Ook zijn we flexibel: een must voor bijvoorbeeld nieuwbouwprojecten. Persoonlijk contact is hierbij key. We komen bij iedere aanvraag langs om de situatie te beoordelen en geven onze klanten deskundig advies.

“Ons pluspunt is dat we niet op afstand schouwen maar echt langskomen, Erik de Jongh – Sunforce”

Kennis

“We doen ontzettend veel aan scholing, kennisoverdracht en nemen deel aan trainingen. Ook bezoeken we regelmatig beurzen en fabrieken om het kennisniveau op peil te houden. Het niveau van ons bedrijf is inmiddels fors hoger dan bijvoorbeeld 5 jaar geleden, toen de markt nog minder volwassen was. Dat is ook ons sterke punt: we beschikken over veel knowhow, we hebben engineers en tekenaars gewoon in huis. Ik ben van mening dat het allerbelangrijkste binnen je bedrijf, het hebben van goed team is.”

Nieuw bedrijfspand

“Inmiddels zijn we uit ons jasje gegroeid, er kan niemand meer bij. Begin volgend jaar verhuizen we daarom naar een groter, modern en nieuw bedrijfspand. Hierdoor kunnen we de groei die we afgelopen jaar hebben doorgemaakt verder continueren en professionaliseren. Er komt een grote showroom waar we klanten zullen ontvangen. Ook gaan we verschillende soorten zonnepanelen op het dak plaatsen en diverse omvormers aansluiten, zodat we ook zelf verschillende systemen live kunnen testen. We willen het pand energieneutraal maken, dus naast zonnepanelen zullen we bijvoorbeeld ook ledverlichting inzetten.”

Erik: “We verwachten dat de vraag naar zonnepanelen komende jaren nog zal doorgroeien. Er liggen mooie projecten op stapel en kijken uit naar een zonnige toekomst!”

Meer informatie

Wilt u meer informatie over zonne-energie? Neem dan contact op met uw Rexel-contactpersoon. U kunt ook bellen naar 088 500 7000 of mailen naar info@rexel.nl

Lees meer over zonne-energie