Slimme aanleg noodverlichting

Het aantal Nederlandse webshoporders rees vorig jaar de pan uit bij schoenleverancier Van Haren, waardoor zij het distributiecentrum in Waalwijk uitbreidden met een tweede hal. Technisch dienstverlener Kuijpers nam alle installaties voor zijn rekening, waaronder de noodverlichting. In samenwerking met Eaton en Rexel is de levering hiervan verzorgd. Op de esthetische distributielocatie spreken we Frank Verhoeven (Kuijpers), Richard van de Loo (Eaton Industries) en Frank Ueberbach (Rexel) over het reilen en zeilen tijdens dit project.

De nieuwe distributiehal van Van Haren is een hoge logistieke hal en daarom adviseerde Frank Verhoeven om een centraal noodverlichtingssysteem te installeren. Frank Verhoeven: “Het systeem zit geïntegreerd in de lichtlijnen. Het is echt maatwerk; tot op armatuurniveau zijn verschillende lichtwaarden berekend om de noodberekening te halen. Het voordeel van de toepassing van centrale noodverlichting is dat je uiteindelijk minder onderhoudskosten hebt.” Richard van de Loo legt dit uit: “Bij een decentrale installatie moet je de accu per armatuur om de paar jaar vervangen. Bij centrale noodverlichting heb je slechts één kast waar alle verlichting op aangesloten is. Zo hoef je gemiddeld maar eens per tien jaar de batterijen te vervangen op één centrale plek en is er ook de mogelijkheid om de status van de armaturen centraal te monitoren en te testen.”

“Rexel is één van onze gerenommeerde distributiepartners waar we al jarenlange ervaring mee hebben.”

Richard van de Loo, Eaton Industries

Driehoekssamenwerking

Het is de eerste keer dat Kuijpers, Eaton en Rexel met zijn drieën aan een project werken. De mannen kennen elkaar echter wel al een langere tijd. Frank Ueberbach: “Richard en ik zitten vaak samen en dan bespreken we welke projecten er lopen. Zo kwam hij een tijd geleden met het project van Frank Verhoeven voor Van Haren.” Richard van de Loo: “Rexel is één van onze gerenommeerde distributiepartners waar we al jarenlange ervaring mee hebben. Er zijn korte lijnen en we begrijpen elkaar snel. Daarom vroeg ik hem om dit project met zijn drieën in te vullen en dat hebben we gedaan.” Frank Verhoeven vult aan: “En de samenwerking is goed uitgepakt!”

Heldere taakverdeling

Er was een duidelijke taakverdeling tijdens het project. Frank Verhoeven: “Wij waren natuurlijk verantwoordelijk voor het monteren en installeren van de gehele installatie.” Eaton is een wereldleider met expertise in onder andere noodverlichting, energiekwaliteit, besturing en automatisering en energiemanagement. Richard van de Loo: “Wij hebben Kuijpers geholpen met het ontwerp van de noodverlichtingsinstallatie. Daarna hebben we de centrale noodverlichting geproduceerd. Op het project zelf hebben we advies gegeven en de monteurs bijgestaan en instructies gegeven. Uiteindelijk hebben we de inbedrijfstelling, eigenlijk het programmeren, van de noodverlichting gedaan. Voor het logistieke gedeelte hebben we een partner als Rexel nodig.”

Daar sluit Frank Ueberbach zich bij aan: “De rol van Rexel bij dit project is de distributie van elektrotechnische materialen. De dagelijkse bestellingen lopen via de werkvoorbereider van Kuijpers, Danny van Eersel. Hij plaatst de bestelling vervolgens bij onze binnendienstmedewerker Frans Jan Korving van de vestiging Breda. Hij zorgt dan dat de juiste materialen op de juiste dag en op de juiste plek komen. Het contact tussen deze twee mannen verliep soepel.” Frank Verhoeven voegt daaraan nog toe: “Vragen die je bij Frans Jan neerlegt, heb je dezelfde dag meestal beantwoord terug.”

Voordelen

Aan het begin van het project zijn afspraken gemaakt op het gebied van logistiek. Frank Verhoeven vertelt: “De bereikbaarheid van de distributiehal was gelukkig goed. Het huidige distributiecentrum bleef constant operationeel. Pas op het laatst is de doorbraak tussen de twee distributiecentra gemaakt en zijn de distributielijnen gekoppeld.

Ik heb transportroutes bedacht voor het vrachtverkeer. Rexel leverde dagelijks zo vroeg mogelijk volgens het just-in-time- en just-in-place-principe om zo het distributieproces van Van Haren niet te kruisen.” Frank Ueberbach: “Om de efficiency op het project te verhogen heeft Rexel logistieke diensten ingezet zoals venstertijd, just-in-timeleveringen en verrolbare MSU-kasten. De MSU-kasten zorgden ervoor dat installateurs niet steeds terug hoefden te lopen naar het lokale magazijn. Dat scheelt veel tijd.”

“Om de efficiency op het project te verhogen heeft Rexel logistieke diensten ingezet zoals venstertijd, just-in-time-leveringen en verrolbare MSU-kasten.”

Frank Ueberbach, Rexel

MSU-kasten

MSU staat voor Mobiele Service Unit. Een MSU-kast is een verrolbare inbraakwerende kast die op een strategische plek op de bouwplaats wordt geplaatst. Een monteur kan zijn benodigde spullen in deze kast leggen, zodat hij niet steeds terug hoeft te lopen naar het magazijn. Omdat de kasten op wielen staan, is het heel makkelijk deze mee te bewegen over de bouwplaats. Zo heeft een monteur zijn voorraad installatiemateriaal en gereedschap altijd binnen handbereik op zijn werkplek.

Samenwerking is cruciaal

Om een project in goede banen te leiden, is een vlekkeloze samenwerking en communicatie cruciaal. Frank Verhoeven: “Het contact tussen mij en Frank Ueberbach is goed. We hebben een open overlegstructuur in Tilburg en maandelijks contact.” Frank Ueberbach vult aan: “Over het project in Waalwijk had ik vaak telefonisch contact met Frank over de leveringen en de voorraad. Als het nodig was, kwam ik ook op locatie om met Frank of Danny van Irsel de zaken door te nemen.”

Richard van de Loo: “Een belangrijke factor is dat je goed samenwerkt en samen het project draagt. Iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen.” Frank Verhoeven voegt daaraan toe: “Wij hadden een uitdaging wat betreft het programmeren en door de inzet van Eaton is dat heel snel opgelost. We kennen en begrijpen elkaar waardoor er korte lijnen zijn en oplossingen zo gevonden zijn. Dat is echt een succesfactor tijdens dit project.”

Meer informatie

Wilt u meer informatie over dit project of wilt u meer weten over onze producten en diensten omtrent noodverlichting? Neem dan gerust contact op met een vestiging bij u in de buurt of stuur een e-mail naar info@rexel.nl

Bekijk andere projectverhalen

Duurzaam met ledverlichting

Tijdens het project voor Interzorg Assen kan Vriend B.V. alle disciplines laten zien die zij in huis hebben. In dit servicecentrum realiseren zij zowel de elektra als de werktuigbouwkundige- en de communicatie-installatie.

Lees verder

Shell en RISS: kostenreductie en overzicht

Shell en Rexel Industrial Supply Solutions (RISS) werken al meer dan 25 jaar samen. Inmiddels is er sprake van een partnership op basis van vertrouwen. Nu Shell druk bezig is met het realiseren van kostenoptimalisatie, is de afdeling RISS van Rexel ‘on site’ aanwezig om hieraan bij te dragen. 

Lees verder

Met 366 zonnepanelen een energieneutrale veestal

Toen de eigenaar van de rundveestal van Maatschap Elsinghorst de wens had om geen elektriciteitskosten meer te hebben op jaarbasis, was dat voor Overkamp Installatietechniek en Rexel een mooi moment om de handen weer ineen te slaan. Zij gingen aan de slag met de aanleg van 366 PV-panelen op het dak van een rundveestal in Winterswijk.

Lees verder

Bewerken van besturingskasten

Het werk neemt toe en tegelijkertijd is er een tekort aan vakmensen. Een situatie waar ook PMT Partners Medische Techniek mee te maken kreeg. Het inbouwen van besturingen voor professionele sterilisatie- en desinfectieapparatuur werd tot en met het bewerken van de behuizingen door hun eigen elektromonteurs uitgevoerd.Tot Rexel met een beter voorstel kwam.

Lees verder

1850 PV-panelen op het dak van de Agaatflat

De vader van Roelof Lok kocht jaren geleden zijn materialen al bij Wolff in Gouda. Toen deze groothandel werd overgenomen door Rexel ging de samenwerking gewoon verder. Nu zo’n veertig jaar later zijn familiebedrijf Lok Techniek en Rexel namelijk nog steeds nauw met elkaar verbonden.

Lees verder