E-mobility in opmars

We voelen drie experts aan de tand over de belangrijkste ontwikkelingen rondom e-mobility. Aan het woord zijn Martijn van Hoorn (Alfen), Mark Scheurs (Mister Green) en Andres de Graaf (ANWB).

Wat wordt de grootste ontwikkeling in  e-mobility die impact heeft op uw bedrijf?

Martijn, Alfen: “De versnellende opkomst van de elektrische auto heeft impact op elk product. Niet alleen zal dit leiden tot een grote toename in de vraag naar slimme laadpalen, maar ook naar slimme netoplossingen en energieopslagsystemen.”

Andres, ANWB: “De komende jaren wordt de snelheid binnen e-mobility onder meer door het Klimaat-akkoord, nog voornamelijk bepaald door overheidsbeleid. Hierdoor gaan meer particulieren de overstap maken naar elektrisch rijden. Dit is één van de speerpunten binnen de ANWB voor de komst, onze hulpverlening wordt hier nog beter op toegespitst.”

Mark, Mister Green: “Ik hoop dat er meer auto’s worden geproduceerd met een bereik van 250 kilometer. Ook een degelijke infrastructuur is belangrijk: onderweg in een halfuur kunnen laden en thuis in zes uur.”

Hoe snel gaat de ontwikkeling aankomende 2 jaar en wat worden de pijnpunten?

Andres en Martijn zijn het erover eens: “De komende 2 jaar zullen er meer betaalbare elektrische auto’s op de markt komen. Een knelpunt wordt de lokale energiecapaciteit en de laadinfrastructuur.”

Martijn: “Ook zal de versnellende groei van het aantal laadpunten een groot beroep doen op installatie-bedrijven die de laadinfrastructuur moeten plaatsen.”

Mark: “De verwachting is dat Tesla haar voorsprong nog wel zal behouden, maar andere elektrische automerken zullen zeker een opmars maken. Voor zelfrijdende auto’s zullen voornamelijk wet- en regelgeving pijnpunten zijn. Die verschillen namelijk per land. In Amerika is die wat risicovoller dan in Nederland. Zo moet je hier om de minuut in je stuur knijpen, en in de VS elke drie minuten – als bewijs dat je ‘er nog bent’. Maar uiteindelijk gaan we naar zelfstandig rijdende elektrische auto’s toe.”

Hoe belangrijk is de installateur in deze markt en waar gaat hij klanten vinden?

Martijn: “Er zijn momenteel te weinig installateurs die voldoende kennis hebben om klanten goed te kunnen adviseren om de juiste keuzes te maken met betrekking tot laadinfrastructuur. Dit biedt veel mogelijkheden: diegene met de juiste kennis zal onderscheidend zijn. Klanten kunnen komen uit de al aanwezige ‘eigen’ netwerken, maar ook bijvoorbeeld van autobedrijven uit de buurt of beheerders van parkeerterreinen.”

Andres: “Uiteindelijk gaat thuis laden via een eigen laadvoorziening op grote schaal plaatsvinden. Op het gebied van voorlichting, aanschaf, installatie, monitoring en onderhoud zijn er veel kansen voor (toe)leveranciers in de e-mobility sector.”

Mark: “Naarmate het aantal gebruikers van elektrische auto’s toeneemt, wordt de installateur steeds belangrijker. Klanten zullen voornamelijk te vinden zijn in de samenwerking met bijvoorbeeld Mister Green andere aanbieders van elektrische auto’s.”

Wat gaat u binnen uw bedrijf de komende jaren doen met e-mobility?

Martijn: “Alfen groeit hard in heel Europa en ik verzorg daarin niet alleen de groeiende uitrol van onze slimme laadpalen in Nederland, maar houd mij ook bezig met de verdere uitrol in delen van Europa waar men nog aan het begin staat van de evolutie van de elektrische auto.”

Andres: “E-mobility is een belangrijke pijler binnen de ANWB waarin we werken aan tal van producten en diensten op het gebied van elektrisch rijden. Denk hierbij aan een ANWB Wegenwacht E-abonnement (specifiek voor elektrische auto’s), EV Private Lease, EV Occasions en EV-proefritten om ANWB-leden kennis te laten maken met elektrisch rijden. Uiteraard is ook onze 24/7 Alarmcentrale toegerust voor hulpverlening voor elektrisch vervoer. Dit doen we samen met ons Europese netwerk.”

Mark: “Wij blijven uiteraard flink doorgroeien. Onze vloot met elektrische auto’s zal meer dan verdriedubbelen, we zijn tevens al de eerste stappen aan het ondernemen om een autodeelbedrijf te worden. Daarnaast zullen we steeds meer processen gaan automatiseren, energie verhandelen vanuit de batterij en steeds meer een softwarebedrijf worden.”

We zijn benieuwd naar uw reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *