Elektrisch rijden: het nieuwe normaal?

Elektrisch rijden: het nieuwe normaal?

Laadpalen schieten als paddenstoelen uit de grond, de ene na de andere elektrische auto wordt geïntroduceerd en er is volop aandacht voor elektrisch rijden in de politiek. Rijdt straks heel Nederland elektrisch? We spreken de e-mobility specialisten Raimond Looye, Jeroen Veen en Michael van Dalen.

2 miljoen elektrische auto’s in 2030

“Nederland telt momenteel 165.000 auto’s met een stekker en 150.000 laadstations. Circa 1/4 van deze laadstations is door de installatiebranche verkocht en geplaatst. 40% hiervan heeft Rexel, als e-mobility specialist, aan de installateur mogen leveren”, aldus Raimond Looye (Business Development Manager bij Rexel). Jeroen Veen (Sales Consultant e-mobility bij Rexel) vult aan: “Automerken gaan zich volledig focussen op elektrisch rijden, steden weren oude dieselauto’s, bedrijven sturen op volledig elektrische wagenparken en de consument is op zoek naar zuinige auto’s. Daarmee is het doel van 2 miljoen elektrische auto’s in 2030 meer een feit dan een vraag.”

“Over tien jaar is 30% van het personenvervoer afhankelijk van de installateur.”

Zonder de installatiebranche rijden we straks geen meter!

Raimond: “Laten wij het helder wegzetten: over tien jaar is bijna 20% van het personenvervoer in Nederland afhankelijk van de installateur.” Michael van Dalen (Project Manager e-mobility bij Rexel) sluit zich daarbij aan: “Zowel de grote als kleine installateur zal de komende jaren worden geconfronteerd met het vraagstuk laadstations. Of dit nu een laadpaal is of complexe laadpleinen bij bedrijven. Waar VvE’s voorheen nog vroegen om één enkel laadstation in de parkeergarage van het appartementencomplex, wordt er nu al gevraagd om wel 10 laadstations. En het liefst zonder het verzwaren van de aansluiting, want op die extra jaarlijkse kosten zit niemand te wachten.”

Wordt er genoeg elektriciteit geproduceerd?

Raimond: “In Nederland verbruiken wij nu 120 miljard Kwh per jaar; het gemiddelde jaarlijkse kilometrage van de Nederlander is 13.000 km. Met de huidige elektrische auto’s is er 3.526 Kwh nodig om de kilometers te kunnen rijden. Met 2 miljoen elektrische auto’s betekent dit een extra verbruik van 6,5 miljard Kwh. Ons elektriciteitsnet moet dus in 2030 slechts 5% meer energie leveren dan nu, dat valt dus best mee.” “Wat niet meevalt, is het aantal laadstations dat in 2030 nodig is”, vervolgt Michael. “Afgelopen jaar zijn er 30.000 stuks bijgeplaatst, maar komende jaren worden deze aantallen verhoogd naar 50.000 tot 200.000 laadstations per jaar. Een hele operatie voor de installatiebranche, vandaar dat wij bij Rexel nu al aan het opschalen zijn.”

“De aankomende jaren moeten er 50.000 tot 200.000 laadstations per jaar bijgeplaatst worden.”

Ons EV-team helpt u op weg!

“Ondanks dat Rexel al 7 jaar laadstations verkoopt, zijn wij van mening dat we nog een paar stappen harder moeten lopen”, aldus Raimond. “Daarom zijn we per 1 september 2019 gestart met een EV-team dat gespecialiseerd is in de wereld van e-mobility en alle ondersteuning hieromtrent biedt. Of het nu gaat om het uitwerken van een load-balancing-systeem, het doorrekenen van een verrekenmodel of ondersteuning op locatie.” Jeroen: “Maar we gaan natuurlijk verder, er zijn trainingen beschikbaar van basis- tot expertniveau en er is een technische helpdesk die antwoord geeft op alle vragen. En dit aanbod van diensten wordt de aankomende tijd alleen nog maar verder uitgebreid.”

Meer informatie

Neem voor meer informatie contact op met uw Rexel-contactpersoon of via:

T. 088 50 70 00
E. ev@rexel.nl 

We zijn benieuwd naar uw reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *